"A gőzfürdővel együtt,
1892-ben építette id. Rimanóczy Kálmán a Rimanóczy szálloda Körös felé
néző szárnyát. Az alábbiakban erre emlékezünk." - írja Péter I. Zoltán a Biharországban.Teljes cikk :
"Az egykori Bémer téri hotel id. Rimanóczy Kálmán nevét viselte, ő nemcsak tulajdonosa, hanem tervezője és építője is volt a gőzfürdőt is magában foglaló szállodának. Később, 1900-ban Nagyvárad jeles építésze a szállodájához hozzáépítette a város felé néző szárnyat is.
A szálloda bejárata az épület
Körös-parti homlokzatának tengelyében található. Fölötte díszes
kovácsoltvas előtető, illetve az emeleti homlokzatot is díszítő
kovácsoltvas konzol volt. Ma már csak az utóbbi látható, az előtetőt
ugyanis az 1990-es évek derekán, a szálloda külső tatarozásakor
lebontották és elszállították azzal az ürüggyel, hogy restaurálni
fogják, de máig sem került vissza a helyére.
A
Körös-partra néző homlokzat klasszicizáló jellegű a késő romantika
korából, átmenetet képezve a korai eklektika felé. Az enyhén kiugró,
öttengelyes középrizalit, illetve az egytengelyes sarokrizalitok oldják
fel a homlokzat egyhangúságát. A földszinti rész kváderes kiképzésű, míg
a középrizalit két szélső tengelyét pilaszterek sora tagozza. A
főpárkány mezejét vakkeretek sora, a tetőrészt két kis, csúcsain
lecsapott oromzatos rész, illetve a sarokrizalitokat bábos korlát
díszíti. A földszint nyíláskialakításai a vállpárkányra futó ívezettel
még a klasszicizmust példázzák, de az első emelet keretelt ablakai,
állógyámokon nyugvó, erős szemöldökpárkánnyal, háromszögű, illetve
szegmensíves timpanonnal hangsúlyozva már az eklektikát jellemzik. A
középrizalit ablakainak köténymezejét bábos korlát díszíti. A második
emelet falát egyszerűbb, egyenes záradékú, tagozott keretelésű,
zárókővel ellátott ablakok sora töri át. Hasonló az épület Mészáros (ma
Grigorescu) utcai homlokzatának a kiképzése is. E kettő között a sarki
ajtó fölötti fülkében egy női szoboralak található. A régi szárnynak a
Bémer tér felé néző homlokzata öttengelyes, amelyből három tengely a
középrizalit része. Ez utóbbi középső tengelye díszes oromzatban
végződik. Az ablakok megfelelnek a Körös-parti homlokzatnál leírtaknak. A
tetőzet gerincén az épület elkészültekor nagy betűkkel még az állt:
RIMANÓCZY GŐZFÜRDŐ.
A
szállodának az 1900-ból való szárnya immár egyértelműen az eklektikus
építészetet példázza, túlsúlyban neoreneszánsz stílusjegyekkel, de úgy,
hogy azért némileg igazodjon a Körös-parti szárnyhoz.
Az építkezés során lassan körvonalazódott a kétemeletes épület belső beosztása is. Számunkra az 1891 novemberében a Nagyváradban
megjelent újságcikknek az a része az érdekes, amelyből megtudhatjuk,
hogy „a Magyar Király felőli oldalon elegánsan berendezett sörcsarnok
lesz, a szükséges konyhával és mellékhelyiségekkel, s felette az első
emeleten díszes kávéház. Az első emelet többi részét kádasfürdők
foglalják el. A második emeleten kényelmesen berendezett vendégszobák
lesznek…” A sörcsarnokból végül vendéglő lett.
A kávéház és étterem első bérlője Walter
M. Antal volt, 1892. június havának végén nyitotta meg mindkettőt.
Rövid idő alatt nagy látogatottságra tett szert a kávéház, sorra léptek
fel ott a város ismert cigányzenekarai Hamza Miska, Dula Miklós, Rácz
Jóska prímásokkal az élen, de nem maradt zeneszó nélkül a vendéglő sem.
Walter M. Antal kávéházába meghívta az első nagyváradi női zenekart, s
az 1893 nyarán mindennap válogatott műsorral hangversenyt rendezett.
Talán éppen a Pöschl Anna vezetése alatt
álló női zenekar sikerétől kapott vérszemet Walter Tóni, és 1893
novemberében egy miskolci orfeumtársulatot is meghívott az emeleti
kávéházba. Tetszhetett a közönségnek, hiszen a következő év tavaszán azt
írta az újság, hogy jó ideje Walter M. Antal kávéházában esténként egy
orfeumtársulat szórakoztatja a közönséget, miközben az étteremben
katonazenekar játszik.
Az orfeum okozta később Walter Tóni
vesztét, mivel az csődbe juttatta a vállalkozását. Először, 1895
novemberében még csak a feleségének adta át az étterem vezetését, és
ezzel a törzsközönség megdöbbenését váltotta ki. De nem sokáig maradt ez
beszédtéma, mivel decemberben akadt ennél nagyobb szenzáció is.
Bostonból négy fekete bőrű pincért hozattak, akik orrukat nemzetiszínűre
festve szolgálták ki a vendégeket.
Mikor már úgy tűnt, sohasem lesz vége a Rimanóczy kávéházban az „orfeumi korszaknak”, 1896. április 3-án a Nagyváradban A Walteráj vége
címmel az alábbi cikk jelent meg: „A Rimanóczy fürdő mellett levő
kávéház és vendéglő helyiségben, melyet közös gyűjtőnevén Walteráj címen
ismert a nagyváradi közönség, pár nap óta síri csönd uralkodik. Az ott
tanyázó pókok, legyek és egyéb bújkáló rovarok néma melankóliában
gyászolják az eltávozott örökké vígkedélyű gazdát, Walter M. Antalt, aki
olcsó áron mérte a bort, sört és egyéb szeszes italokat, azonfelül
pedig teljesen ingyen mondott ezekhez pompásabbnál pompásabb vicceket a
lőcsei kalendáriumból. Szegény derék Walter Tóni bizony jobb sorsot
érdemelt volna, de hát több lévén a jókedve, mint az aprópénze, el
kellett hagynia azokat a helyiségeket, amelyeket ő saját sütetű viccein
kívül orfeummal, katonazenekarral és a legszebb Hébék kiállításával
igyekezett népszerűvé tenni. A Walteráj most egy hónapig zárva lesz, de
májusban új bérlő veszi át. Az új bérlő hír szerint Demetrovits Miklós
lesz, akit mint a Püspökfürdő bérlőjét előnyösen ismer a nagyváradi
közönség.”
A jövendő bérlő, Demetrovits Miklós
szakmai múltjáról annyit talán illik megjegyezni, hogy vezette ő már
Nagyváradon 1876 tavaszától 1877 őszéig a Komló sörcsarnokot is, igaz,
akkor még a családnevét „-vics ” végződéssel írta. A Komlókertből
először Tenkére ment, ahol a fürdőtelep bérlője lett, és csak utána
került Püspökfürdőre.
A Bémer téri éttermet 1896. május 2-án
nyitotta meg az új bérlő, de a kávéház zárva maradt. Nem akadt rá bérlő.
Később a belső átalakítási munkálatok során a kávéház helyén szállodai
szobákat alakítottak ki. Szerepét 1900 októberétől a szálloda új
szárnyának földszintjén kialakított Royal kávéház vette át."
Forrás : biharmegye.ro
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése