Kitől kapta Ady a „mérgezett csókot” ? Péter I. Zoltán helytörténész cikkéből megtudjuk,mely a Várad folyóiratban jelent meg :
Ismeretes, hogy Ady Endre 1900. január első napjaiban érkezett Nagyváradra, miután leszerződött a Szabadság
szerkesztőségébe. A véletlen folytán ugyanekkor érkezett a városba
Rienzi Mária orfeumdíva is. Az utóbbi a korabeli újságok beharangozó
cikkeiből tudható:
„A Fekete Sas alsó éttermében
olyan kiváló művészi erőkből álló társulat szórakoztatja most a
közönséget, amilyen évek óta nem volt nem csak Nagyváradon, de egyetlen
vidéki városban sem. A budapesti »chantanok« [énekesek] ünnepelt
primadonnája Rienzi Mariska válik ki különösen a jeles társulat tagjai
közül. Már megjelenésével is frappirozza [meglepi, meghökkenti] a
közönséget. Kosztümjei mintadarabok. Játéka, játékművészete pedig
bámulatba ejti a legöregebb orfeum habituéket [törzsvendégeket] is.
Minden mozdulata ötlet, elevenség, éneke és játéka a legteljesebb
harmóniában állanak, s kupléi igazán gyöngyei a chantan [zene]
irodalomnak. Mert a chantanoknak is van irodalma; az orfeumokban is van
művészet ha olyan képviselője akad, mint Rienzi Mariska. Önmaga ellen
vét, aki meg nem hallgatja.”(Nagyváradi Napló, 1900. január 10.)
A továbbiakban is a „művésznőt” dicsérő kis hírek következnek a Nagyváradi Napló 1900. januári lapszámaiból.
„Rienzi Mariska minden este a
Fekete Sas éttermében az előadások központja, ki szellemes új kuplék
művészi előadásával szórakoztatja a közönséget.”(1900. január 12.)
„A Fekete Sasban tegnap léptek
fel az új tagok, két nő és egy férfi, de az orfeum slágere még mindig
Rienzi Mariska…”(1900. január 17.)
„A Fekete Sas alsó éttermében
minden este zsúfolt ház mellett játszik Rienzi Mariska. A közönség nagy
elismeréssel tapsol játékának, melyet valóban ki is érdemel ez a
chansonett zseni, mert kupléi éneklésében és előadásaiban annyi bájt,
diszkrét pikantériát, utánozhatatlan sikket tanusít, mint előtte eddig
kevesen…” (1900. január 19.)
De egyszer csak egy új
orfeumtársulat lépett fel a Fekete Sas alsó éttermében, ahol a sztár már
Moni Mandel komikus, a Somossy mulató kedvence volt. A régi társulatból
bár visszamaradt Rienzi Mariska, de már nem sokáig, mivel a közönség
újabb arcokra vágyott… (1900. február 1.) És ezzel egy időre el is tűnt a
nő a váradi vendéglő pódiumáról.
Nagy Endre visszaemlékezése
szerint: „A hosszú-hosszú őszi és téli estéken jöttek a Fekete Sasnak, a
Zöldfának és a Walterájnak [a Rimanóczy szálloda kávéháza] késő
éjszakába nyúló előadásai. A zengerájok. A műfajnak ősidők óta magától
értetődően a német nyelv volt az egyetlen megnyilatkozási formája.
Kuplékból, sanzonokból, csattanókra épített viccekből, úgynevezett
»lócelák«-ból és záradékul néhány paravánból és bútorból hevenyészett
boházatból tevődött össze a műsor. A termelés vajmi gyér volt a
műfajban; a sikeresebb kuplék, sanzonok, viccek évről-évre hűségesen
visszatértek. Itt aztán, ha a közönséget nem is várhatták izgalmasabb
meglepetések, de viszont megvolt hozzá a módja, hogy a művészt megelőzve
kórusban zengje el e csattanókat. Az is jó mulatság volt akkoriban. […]
Ott volt az a nevezetes sanzonénekesnő, aki Ady Endre révén később, ha
nem is közvetlenül a művészetével, de művészi pályáján szerzett
betegségével bekerült az irodalomtörténetbe.”
Ady harca a brettli ellen
Mialatt a Nagyváradi Napló
névtelen újságírói nem fukarkodtak az orfeumi előadások és Rienzi Mária
dicséretével, Ady szinte a Nagyváradra való érkezése első pillanatától
kezdve harcot kezdeményezett a Szabadság lapjain a művészietlen, főleg a német nyelvű orfeum-előadások ellen.
A lap 1900. január 18-i számában
egyebek mellett ezt írta: „Nagyvárad egy idő óta valóságos artista
fészek. Cirkusz, orfeumok, daltársulatok, női, férfi és finom vegyes
zenekarok cáfolgatják esténként és állandóan a megrendült pénzügyi
állapotokról szóló elterjedt véleményt. Különösen a művésznők dominálnak
szép számmal. Itt már határozott túltermelésről lehet szó. Mindegyik
művésztruppnak megvan a saját sztárja. Egyik rettenetes lángoló
frizurájával hódít, a másik excentrikus toalettjével, sőt olyan is van,
ki elviharzott ifjúsága egyik kedves emléke gyanánt egy szépségversenyen
nyert diplomát őriz. A diploma kiállítási évét homály borítja…”
Az utóbbi „művésznő” valószínűleg
Rienzi Mária lehetett, akiről ugyanazon lap egyik névtelen cikkírója –
talán éppen Ady – 1900. január 11-én ezt írta: „A Fekete Sasban egy
daltársulat működik mostanában. De a reklámjaiknak sokkal nagyobb hangja
van, mint énekesnőinek és többek között a plakát egy Rienzi Mariska
nevű kisasszonyról is említést tesz, aki »kitüntetett szépség«”.
Ady az egyre jobban elharapódzó
brettli – azaz a vásári, olcsó eszközökkel dolgozó, ripacskodó,
többnyire énekes-táncos színjátszás – elleni harcát tovább folytatta.
A Szabadság 1900. május 20-i számában, az Orfeumok városa – Könyörgés egy cseppnyi magyarságért –
című írásában azt bírálta, hogy ezeken a helyeken csak elvétve lehet
magyar beszédet hallani. De hasonló szellemben íródott az ugyanezen
lapban 1900. május 31-én megjelent Brettli-kultúra című vezércikk is, úgyszintén Ady tollából.
Visszatér az ünnepelt sztár
A Fekete Sas étterem kerthelyiségének kis színpada 1902 májusától hosszú időre az orfeumok tanyája lett. Néhány, a Nagyváradi Naplóban erről szóló híradás a visszatért és újra itt fellépő Rienzi Mariskát külön is kiemelte:
„A Fekete Sas szecessziós
színpada egyre nagyobb közönséget hódít. Az orfeumnak igazán kiváló,
jeles művészerői vannak. Rienzi Mariska, ez a páratlan excentrikus
művésznő a régi fénykorát varázsolta elő újra a Fekete Sas orfeumának.
Az ő csodás temperamentuma, pazar kedve, pompás brettli művészete
valóságos Rienzi-lázt csinál újra…”(1902. július 8.)
E rövid hírcikkben akadt egy
kifejezés, „excentrikus művésznő”, amelynek értelmét érdemes pontosan
meghatározni. Személyekre vonatkoztatva az excentrikusnak több jelentése
is van: erősen nevettető számokban szereplő, látszólag ügyefogyott
artista; különcködő, eredetieskedő, bogaras személy; bizarr alak; a
szokástól feltűnően eltérő magatartású ember, azaz különc. Hogy Rienzi
Mariskára a fentiek közül melyik lehetett a jellemző, a személyes
ismeretség, netán filmfelvételek hiányában, jó száz év távlatából nehéz
lenne megmondani. A visszaemlékezők egyöntetű véleménye szerint harsány
számaival nem szolgált rá a Nagyváradi Napló elismerő hangú cikkecskéire.
De folytassuk a Rienzi Mariskát
dicsérő cikkek felidézését: „Még csak ma este játszik a Fekete Sasban a
mostani orfeum társaság. Pár napig a Tarka színpad művészgárdája
foglalja el a helyet, s azután újra visszajő még kitűnőbb atrakciókkal
gazdagodva. Tegnap este újra Rienzi Mariskát ünnepelte a publikum. Ez a
páratlanul sikkes, temperamentumos excentrik gazdag műsorával mindig
szenzációt csinál. Tegnap gyönyörű csokrot nyújtottak föl a művésznőnek,
s minden énekszámát megismételtették…”(1902. július 9.)
„A Fekete Sas szecessziós
színpadán ma lesz az utolsó előadás. A tegnapi előadásnak nagy kára
volt, hogy Rienzi Mariska a nagyon népszerű excentrik művésznő nem
lépett föl gyöngélkedése miatt. A művésznő betegsége nem komoly, ma az
utolsó előadáson már résztvesz. Négy napig Gyulán és Csabán játszik a
szecessziós színpad, s azután új erőkkel gazdagodva fog visszatérni a
Fekete Sasba.” (1902. július 10.) Érdekes, még akkor is emlegették
Rienzi Mariskát, amikor nem lépett színpadra.
Rienziék visszatérte után az
úgynevezett szecessziós színpad, amellyel ő is fellépett, a hirdetési
rovatban is reklámozta önmagát: „Ma és minden nap a szecessziós színpad
nagy variette előadása a Fekete Sas szálloda nyári helyiségében. A
nagyérdemű közönség becses pártfogásáért esedezik az igazgatóság.”(1902.
július 22.)
Amíg Váradon voltak, szinte
minden előadásuk előtt vagy után néhány mondat csak Rienzi Mariskának
szólt: „…Rienzi Mariska sanzonett királynő még egyre aratja a
diadalait…”(1902. július 25.)
„…Az eddig nagyon népszerű
jelesebb tagok tovább maradnak. Rienzi Mariskán, e nagystílú, pompás
sanzonetten kívül… [és itt következik egy néhány névből álló
felsorolás]” (1902. július 26.)
„Az orfeumi társaságnak Rienzi Mariska a legünnepeltebb primadonnája…”(1902. július 27.)
De mindennek vége szakad egyszer,
és 1902. augusztus elsejétől új orfeumi társulat lép fel a Fekete Sas
nyári kerthelyiségében. Nem lépett fel többé Rienzi Mariska sem…
Ady és Rienzi
A Nagyváradi Napló
1902. július 5-i számában Ady is írt az orfeumdíváról, ráadásul
dicsérően: „…Rienzi Mariska s az új gazdag művészi gárda felújították a
Fekete Sas orfeumának hajdani fénykorát. Újra vidám és mámoros élet
lakozik a Sasban. Minden este nagy és előkelő közönség – hölgyek is –
hallgatja végig az előadást. Rienzi Mariska természetesen a legfőbb
sztár. Pompás számaival alig tud betelni a közönség…”
Mi okozhatta azt, hogy Ady
megváltoztatta a véleményét és elismerően írt az addig bírált Rienzi
Máriáról? Ennek egyetlen magyarázata az lehet, hogy időközben
megismerkedtek egymással.
Ady Lajos állítása szerint
vonaton találkoztak, amikor Ady 1902. július 3-án visszatért Nagyváradra
Kaposvárról, ahová Bilkey Irén színésznő kedvéért utazott. Július
közepén már meghitt kapcsolat alakult ki kettőjük között. Ezt bizonyítja
az a fénykép, amelyet Rienzi dedikált Adynak a következő szöveggel: „A
Sors keze bárhová üldöz, mindig visszavágyódom hozzád, akinek kezeibe az
Életemet elhelyeztem, ez a kívánsága a téged mindig imádó, a sírig hű
Máriádnak. Nagyvárad, július 15, 1902.”
Két napra rá Ady egy cikket jelentetett meg a Nagyváradi Naplóban, Mária asszony versei címmel: „Egy laptársunk [a Nagyvárad]
már kipattantotta a titkot, hogy Rienzi Mariska, a szép sanzonett
királynő verseket ír s akar kiadni. Mária asszony, ahogy őt bizalmasan
becézik, csakugyan poéta. […] szomorúak, könnyezők mind a Mária asszony
versei. Ő aki a »sikk, fess, snájdig, elegánt« s egyéb szilaj dalokkal
gyújtja lángra a publikumot, ha egyedül van, sírni szokott. Annyi
bizonyos, hogy érdekes lesz a Rienzi Mariska verseskötete, ha csakugyan
megjelenik, de orfeumban aligha adhatják elő egyik versét is…” A költő
cikkében két szakaszt közölt Rienzi egyik verséből, s ezekből
egyértelműen megállapítható: írásában indokolatlanul dicséri a rímelő
sorokat. Azok szerzőjét nem lehet „poétá”-nak nevezni. Érdekes, hogy az
erős kritikai érzékkel megáldott Ady, jóval később, hasonlóan túldicséri
Csinszka első verspróbálkozásait is. És bár azok különbek voltak Rienzi
rémes rímeinél, mégis távol álltak az elismerést érdemlő lírai
alkotásoktól. Tudhatta ezt jól Ady is mindkét esetben, de elfogultan nem
mondott őszinte véleményt.
Ezek után joggal kérdezhető:
milyen lehetett, hogyan nézhetett ki az a nő, akinek sikerült verséről
az igaz kritikát „belefojtania” a költőbe. Nem valami hízelgően
nyilatkozott róla egyik ismerője, Nagy Andor, aki szerint Rienzi Mária
Adynál idősebb volt, „roppant testiség kiabált róla, és molett volt,
hatalmas keblekkel és a szája rikított”.
Fehér Dezsőné női szemmel még
pontosabb leírást adott a kupléénekesnőről: „Már ha megjelent a
színpadon, a férfiközönség erősen megtapsolta. A külsejére határozottan
emlékszem: afféle század eleji tipikus démon volt, nagy termetű, erős,
kit egy kis csúfolódással »debellának« lehetne mondani; erősen befűzött
termet, hatalmas domborulatokkal. Szerintem tíz évvel lehetett idősebb
Adynál, úgy harmincnégy-harmincöt éves, de ehhez a korhoz képest már
hervadt, arca ennek ellenére elég szép. Tűz mindenesetre volt benne;
haja vörösre festett. Fekete, csipkés-flitteres sanzonettruhája a kor
divatja szerint földig ért, fején nagy fekete kalap, kalapján és szíve
táján piros virággal.” Fehér Dezsőné még azt is hozzátette: az énekesnő
valódi neve Novák Mária, de az éjszakai életben egyszerűen csak
Marcsának nevezték.
Rienzi mint kupléénekesnő
népszerű volt Pesten és vidéken egyaránt az éjszakai világban.
Valósággal magához láncolta a fiatal újságírót. Ezt támasztja alá a már
említett dedikált fénykép, illetve a kortársak feljegyzése arról, hogy
amikor Ady 1902. július 21–25. között párbajvétség miatti
börtönbüntetését töltötte a szegedi fogházban, Rienzi naponta rövid
táviratot küldött, ezzel a szöveggel: „Imád Máriád.”
A veszedelmessé fajult viszony,
súlyosbítva a tömény italok fogyasztásában is mértéktelen Rienzi
diktálta állandó éjszakázásokkal, nemcsak Ady szerkesztőségi
munkabírását, anyagi és erkölcsi helyzetét rontotta le, hanem egészségét
is veszélyeztette. Ebben az időben kevesebb írása jelent meg a lapban
is. Fehér Dezső augusztus első felében megsokallta a veszedelmesen
elfajult kalandot, amelyből gyenge akaratával Ady nem tudott szabadulni,
ezért azt ajánlotta neki, hogy egy időre tűnjön el a városból.
Ahogy Fehérné mondta: „Ady
belátta, hogy Fehér Dezsőnek igaza van, hajlott a jó tanácsra, és miután
szakításra természetesen gyönge volt, beleegyezett, hogy Dezső
megszöktesse a nő elől.” Megegyezésük szerint Fehér a közeli
Püspökfürdőben levő István Szállóba kísérte fiatal munkatárását, nagy
titoktartás mellett.
A költő öccse szerint a
Püspökfürdőben elszállásolt bátyjának „nappal nem volt szabad
mutatkoznia, s csak éjszaka járhatott ki a parkba mozogni és levegőzni.
Öt napig ment a dolog valahogy, akkor aztán ez a kísérlet is csődöt
mondott: s a hatodik naptól kezdve Mária asszony költözködött be a
püspökfürdői hotel egyik szomszédos szobájába. Tudom, hogy Mária asszony
detektívvel kutatott Bandi után, de igen valószínű, hogy mégsem ő
fedezte fel a búvóhelyet, hanem vagy maga Bandi, vagy az ilyen ügyekben
mindig példátlan ambícióval beleavatkozni szerető Szűts Dezső vagy
ketten együtt.”
Fehérné azt állította, hogy a
hatodik napon Szűts Dezső vitte ki kocsival Máriát Adyhoz. „Hogy vajon
Ady titkos utasítására történt-e ez, vagy pedig Mefisztó
magánszorgalomból nyomozott, s mikor nyomra jutott: sürgősen
kiszállította hozzá a kétségbeesetten kutató nőt? – kérdezte mintegy
önmagától Fehérné, majd így folytatta: – Tény, hogy mikor Fehér Dezső
pár nappal szökésük után meglátogatta barátját, az Adyéval szomszédos
szobában már Rienzi lakott. Így sikerült a szöktetés…”
Ady és Rienzi Mária kapcsolatát
Ady Lajos úgy látta, hogy: „A Mária-esethez, legalább a Bandi oldaláról,
a szívnek aligha volt köze, annál inkább a vérnek, melynek ifjúi
áradásától 1902 augusztusában maga is meghökkent, s már akkor látta ő
is, hogy a könnyű és könnyűvérű kalandnak indult viszonyt Mária asszony
halálosan komoly szenvedéllyé fűtötte fel.”
1902. szeptember 27-én még az is
megtörtént, hogy a váradi színház páholyában nyilvánosan mutatkoztak Ady
darabjának bemutatóján.
Ady és Rienzi Mária kapcsolata
egy darabig még ez után is folytatódott Váradon. Hogy mikor zárult le a
viszony, azt pontosan nehéz lenne megállapítani. Ady Lajos szerint a
szakítási kísérlet után „lassan hűlő módon, de még vagy egy jó félévig
eltartott”. Fehérné szerint Rienzi 1902 októberében Pestre szerződött,
bár ez nem zárja ki, hogy többé ne találkoztak volna.
Hogy Adynak mit jelenthetett
Rienzi Mária? Nos, erre nehéz volna válaszolni, de az őt Váradon jól
ismerő Antal Sándor szerint: „Ady nem törte magát a nők után, majdnem
affektálva negligálta őket. Kezdetben is, később is elvárta, hogy
barátai a legjobb nőknél konferálják be, a nők udvaroljanak neki. Az
éjszaka női közül soha, egy se, még a nevezetes Rienzi Mária se
foglalkoztatta komolyan. Csak elfogadta, ha valamelyik ügyesen,
gusztusosan kínálta magát…”
Azt ellenben biztosan
állíthatjuk, hogy Rienzi Máriának nem volt szerepe Ady költészetében, de
sajnos hatással volt további életére, egészségére, ugyanis tőle kapta a
„mérgezett csókot” – ahogy Ady váradi barátaira hivatkozva Fehérné
állította. Ebben perdöntőnek a Mihályi Rozália csókja
című novellát tekinthetjük, melyben Ady művészi őszinteséggel, de
regényessé bonyolítva mondja el a végzetes csók történetét. Ha a címben
szereplő névnek a kezdőbetűit fordított sorrendben olvassuk, Rienzi
Mária monogramját kapjuk.
Vérbajából Adynak nem sikerült
teljesen kigyógyulnia, egyrészt mert nem volt türelme az akkor még
hosszadalmas, kellemetlen kezeléseket végigcsinálni, másrészt – dr.
Czeizel Endre genetikus szerint – élete során Ady valószínűleg két vagy
három alkalommal is megfertőződött ezzel a betegséggel, ami a
közhiedelemmel ellentétben lehetséges. Később szervi bajaihoz lelki
betegségek is társultak. Ezzel kapcsolatban a neves professzor
megállapította: „Ami a költő szervi bajaihoz társult lelki betegségeit
illeti, neuraszténiája, hipochondriája majd csak később hatalmasodik el
rajta, de már nagyváradi évei alatt is jelentkezett álmatlansága, amely a
Léda-szerelem alatt már állandósult, amire rendszeresen panaszkodott
is.”
Lefelé a lejtőn
Ady Endre 1903. október 7-én kilépett a Nagyváradi Napló
szerkesztőségéből, és bár még többször meglátogatta szeretett városát,
többé már nem kötelezte el magát egyik váradi lapnak sem. Nem lett többé
Váradon hivatásos újságíró.
Rienzi Mária – a korabeli újságok
híradásai szerint – később még néhány alkalommal fellépett Nagyváradon.
Először 1904 karácsony vasárnapján Fejér Dezső és Szücs Laci igazgatása
alatt egy 16 tagból álló művészcsoporttal a Lloyd kávéházban. Rienzi
Máriát „extrentik énekesnő”-nek nevezte a korabeli sajtó, amely nem
fukarkodott a dicsérettel sem: „A Lloyd kávéházban működő varieté
társulat estéről estére általános tetszés mellett tart előadásokat.” (Nagyváradi Napló,
1904. december 23.) Aztán január elején azt is megtudhatták a váradiak,
hogy új tagok jöttek a Lloyd kávéházban fellépő varietéhoz, de Rienzi
Mariska, „Nagyvárad kedvelt énekesnője” még maradt. (Nagyváradi Friss Újság, 1904. december 31.)
1905 januárjában a társulat Szabó
Gyula vendéglőjében szórakoztatta a mulatni vágyókat. Ahogy az egyik
helyi lap írta: „Szabó Gyulának Körös utcai rendkívül kényelmes és
díszes vendéglőjében Szücs Laci kitűnő daltársulata játszik. A tagok
ugyanazok, akik a Lloyd kávéházban játszottak nagy tetszés mellett.
Rienzi Mariska, Bártfay Lola, Szilágyi Elemér nőimitátor, Lánczy Gyurka
komikus, Szűcs Laci igazgató. A közönség kiszolgálásáról a borairól és
konyhájáról híres Szabó Gyula vendéglős gondoskodik.” (Nagyváradi Napló, 1905. január 19.)
A társulat tagjai közül Rienzi
Mariskát jól ismerték a váradiak, igaz, korábban jóval előkelőbb
helyekről, de a nő már nem tudott megállni a lejtőn. Legközelebb 1910
februárjában tér vissza Nagyváradra, ekkor már korántsem ünnepelt sztár.
Már csak a Nagyvásár téri harmadrangú Polgári kávéházban fellépő
orfeum-trupp egyik tagja – amint arról a Nagyváradi Napló 1905. február 15-én beszámolt.
A továbbiakban nem szerepel többé
a váradi újságok hasábjain. Élete későbbi folyását nem ismerjük,
állítólag évekig a lipótmezei tébolydában sínylődött és ott is halt meg
1932-ben."
Forrás : varad.ro
"Jó nézni a régi fotókat és képeslapokat Váradról. Kalandozzunk Várad különböző korszakaiba" - írom az Egy Váradi Facebook oldal albumába.A kalandozás komoly lett,mert egyre többen nézték meg az albumot Nagyváradtól Amerikáig.Régi Várad blog célja elsősorban a fotók, képeslapok,cikkek információk megosztása a régi Váradról. Tartalmaz hozzászólásokat, véleményeket.A blog tartalma frissül és bővül.Írja meg a véleményét.Kalandozzon a régi Váradon'
Felhívás
Régi Várad blog "Fotók,képeslapok a régi Váradról" Facebook album fotóit használja fel forrás megjelöléssel.Írja meg véleményét a facebook.com-ra,vagy az egyvaradi@gmail.com -ra !
Sok román ajkú váradi szeretné olvasni a szöveget az anyanyelvén,mely részben elérhetővé válik' '
Köszönet mindenkinek '
Sok román ajkú váradi szeretné olvasni a szöveget az anyanyelvén,mely részben elérhetővé válik' '
Köszönet mindenkinek '
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése