Szilágyi Aladár bolyongásait a Páris-parti Párizsban tovább folytatja az ERportban .A negyedik részben olvashatunk Juhász Gyuláról,Dutka Ákosról,a Holnaposokról.
"Kultúrtörténeti bolyongásai során a premontrei főgimnáziumnál lecövekelt Szilágyi Aladár 1908-ból
egy új világi tanár, bizonyos Juhász Gyula intrádáját idézi, majd a
patak mentén tovább haladva, bohém társaság kíséretében egy ifjú poéta,
Dutka Ákos lakására látogat.
Juhász Gyula későbbi, váradi évei után készült portréja
Érdemes
még elidőznöm a múlt századelőn a hirtelen északnak kanyarodó
patakmeder jobb partján, az Úri utcai hídtól karnyújtásnyira emelt
premontrei épületsor falai között. Előző bolyongásaim hősei közül a
soktudományú Károly József Irén csak öt esztendő múltán mond végleges
búcsút az épületben fungáló két tanintézetnek, a kolozsvári univerzitás
csábításának engedve, viszont a Jogakadémián két esztendeig előadó
kollégája, Somló Bódog – Váradon szerzett mély sérelmeit feledve – immár
harmadik éve a Ferenc József nevét viselő Magyar Királyi
Tudományegyetem tanáraként arat hazai és nemzetközi tudományos
babérokat. Portyáim harmadik alakja, Ady Endre pedig 1903 ősze óta már
javában lédázik, párizsozik, vérésaranyozik.
Reggelente
a szomszédos Szigligeti utcából bukkan elő nagysietve egy alacsony
termetű, kopár öltözékű figura. Mivel délutánjait a redakcióban, szinte
minden estéjét a színházban, éjszakáit hajnali háromig az EMKE káváház
füstös falai közt tölti, majdnem minden áldott nap kialvatlan arccal, az
utolsó pillanatban, becsengetés után nyit be az osztályba. Szinte
mindig késik, pedig a Szigligeti Ede szülőházának udvarában
mosókonyhából hónapos szobává avanzsált albérlete – ahová jószerével
csak hálni jár –, alig öt percnyire van a premontreiektől. „Februárban
új tanár jött, Juhász Gyula. Ismert újságíró – jegyezte föl naplójába
tanítványa, Gábor Jenő –. Nagyon görbén néztünk rá először. Alacsony,
igénytelen kis alak, akiket nem tanít, azt gondolják, csak iskolatárs.
De bezzeg Laszky nagyra van vele, mint barátjával. A Szabadságnál
dolgozik, a Laszkyék lapjánál! Ott van Juhász Gyula szobája. Ki is van
írva: Juhász Gyula tanár és író.” Másik, az új irodalomtanárukért első
pillanattól lelkesedő tanítványa, a később jeles festőművésszé cseperedő
Fleischer Miklós (a költő Emőd Tamás öccse) így örökíti meg egy-egy
Juhász-óra hangulatát: „Az osztályban mozgékony volt, sétált a padsorok
között, nézte, hogyan írunk. Ha lassabban magyarázott, megállt a
katedránál. Nem ült le az asztalhoz, csak míg a naplót beírta. Külső
megjelenése igénytelen volt, öltözetére nem adott sokat. Télen-nyáron
mindig ugyanabban a kockás-szürke sötét öltönyben járt, kalap és kesztyű
nélkül, télen feltűrt gallérral. Az órákra sietve, az utolsó
pillanatban, nagyon sokszor késve érkezett. Mindig kialvatlan volt,
tudtuk róla, hogy az Emkébe jár, és verseket ír a Szabadságba.”
Ady Váradon, újságíró barátokkal, balra Emőd Tamás
A
premontreiek templomának tartó Nyomda utcában lakó, közeli szomszédom,
Diósszilágyi Ibolya irodalomtanár, Juhász Gyula három és fél nagyváradi
esztendejét feldolgozó monográfia szerzője, külön fejezetet szentelt a
költő tanári tevékenységének. Tanulmányából kiderül, hogy minden erély
híján, ez a keszeg emberke képtelen lett volna fegyelmet tartani a
fejére nőtt kamaszok körében, de az órái annyira érdekesek, magával
ragadóak voltak, hogy a legrakoncátlanabb nebulót is sikerült a
bűvkörébe vonnia. Halkan beszélt, csak olyankor vált ércessé a hangja,
ha verset olvasott fel, pontosabban, ha valamelyik költőtársának a
versét szavalta. Olyankor zengve-bongva visszhangoztak a főgimnázium
ódon falai…
Juhász
Gyula depresszióba hajló lelkét, a rövid, száműzetésként megélt –
csaknem öngyilkossághoz vezető – lévai tanárkodása után, a nem remélt
nagyváradi kinevezés valósággal felüdíti. Tanár kollégái között is talál
néhány méltó szellemi partnerre, de ahogy a helybeli sajtó fogadja, az
minden várakozását felülmúlja: a lapok előzetesen beharangozzák, örömmel
üdvözölik a költő Juhász Gyula Váradra kerülését. Az állomáson Dutka
Ákos és Emőd Tamás várják, a Szabadságnak sikerül a Nagyvárad elől
publicistaként elhalásznia, s a néhány hónap múltán Holnaposokká
kristályosodott-tömörült ifjúliberális elit érkezése másnapján
díszvacsorát rendez a Rimanóczy szálló nagytermében a tiszteletére. –
Hát kell-e ennél reménykeltőbb fogadtatás, ennél melengetőbb közeg a
csupa görcs ifjú poéta számára? És hozzá méltó szellemi bajtársai néhány
hét alatt magukkal sodorják a forrongó váradi szellemiség mélyvizébe.
És összefuthat Adyval. És lőn Holnap antológia, és lőn nagy kravall az
irodalmi berkekben. A következő esztendő nyarán pedig egy nagyszabású
képzőművészeti kiállítással egybekötött irodalmi matiné…
Négy holnapos váradi szoborcsoportja – Ady, Juhász, Dutka, Emőd Tamás
1909
júniusát írjuk. Bölöni György elhozta Váradra Gulácsy Lajost,
Rippl-Rónait, Kernstock Károlyt, Tihanyit és Márffy Ödönt. Micsoda
nevek! A modern magyar piktúra legkiválóbbjai. És összeeresztik őket a
Holnaposokkal – Várad a történelmi Magyarország kultúrfővárosává
emelkedik. Ady négy versét olvassa fel, köztük az előző este már
Nagyváradon írt, emblematikus üzenetű Szeretném, ha szeretnének hangzik
el. („Sem utódja, sem boldog őse, / Sem rokona, sem ismerőse / Nem
vagyok senkinek, / Nem vagyok senkinek.”) A költők, festők, az újságírók
és híveik népes táborát egyáltalán nem zavarja, hogy a tárlat
megnyitásával megbízott alispán, Miskolczy Ferenc, futó pillantást vetve
a kiállított munkákra (melyek később a múzeumi képtárak kiemelkedő
alkotásai közé soroltatnak), szó nélkül sarkon fordul, és tüntetőleg
távozik az évtized legjelentősebb kulturális eseményének színhelyéről.
Gulácsy Lajos festőművész is ott volt a Dutkáéknál rendezett vacsorán
A történtek leghitelesebb krónikása Dutka Ákos A Holnap városa című regényes korrajzában így idézi fel a matiné utáni közös vacsorát:
„Odajött hozzánk Bölöni György:
– Na most fiúk, menjünk ebédelni!
– Este Dutkáéknál találkozunk! – vágott közbe Antal Sándor.
Felejthetetlen est…
Az
Úri utcai kis lakás, amelyben mint fiatal házasok laktunk, furcsa,
különös kerti ház volt, egy tágas, nagy udvar mélyén, a hátsó ablaka a
Páris patakra nyílott. Előterében egy nagy, tágas üveges veranda,
amelyet hol ebédlőnek, hol dolgozó szobának használtunk, ahonnan egy
évre rá eltemettem drága jó anyámat és második kislányomat, Ágnest. De
most fényárban úszott. Várta vendégségbe a Holnapot. Ott állott már nagy
demizsonban, a pókhálós üvegekben az Ős Kaján bora. Tabéry Géza, a
lausanne-i diák, a Holnaposok rajongója küldte, apja pincéjéből, aki
aligha tudott róla. A lakás bútorait, díszeit csupa baráti szív és kéz
hordta össze. A régi házból (szerk. megj.: az a Kőfaragó utcában volt, a kertje éppen ide szolgált, a Páris patakra)
ide bújt az arany delfineken álló, muzsikáló óra, Anti bácsi, nagyapai
nagybátyám remeke, a cseresznyefa szekrénnyel együtt. A padlót vastag
kék posztó borította, rajta fehér kecskebőrök hazudták a jegesmedve
irháját. Szertelen, zavarodott, meleg kis fészek volt, képekkel,
könyvekkel, ahogy a kor divatja, egy költő álma és a szegénység
összekavarva. Nem volt fényűző, de koldus odva sem. Mi legalább azt
hittük, hogy egyéni, olyan borzas, kedélyes, kedves, mint akik benne
laknak. A nagyszobában még megvolt a nagy diófaasztal, amely körül apám
fénykorában húszan is ültek; tömör, gyalult diófa-bútor, még a dédapám
is látta. Ezen terítettünk bőséges vacsorához, s felkerültek rá a
toszkánöblös poharak, fújt kelyhük, mint a firenzei liliomok, várták
Gulácsy Lajost. Jöttek is, Bölöni Gyurkával, meg a Holnaposok, Ady
kivételével, mert Ady még aznap este elutazott Kolozsvárra. Körülültük a
nagyasztalt, mint egy darab Barbizont, a Páris patak partján, ahonnan
akácillatot sodort a szél a nyitott ablakokon át. Morajlott, fecsegett a
fiatal társaság, míg az étel illata, s a fiatal jóétvágy minden szót
elnémított. Ettünk s megteltek a poharak. S úgy látszik, láthatatlanul,
észrevétlenül közénk ült le Ős Kaján. Jött Keletről, paripásan… Lova
nyerítését, mintha most is hallanám.
Mert
felállott Bölöni György ételtől, italtól kipirultan, fiatalon, teli
pohárral a kezében, úgy, ahogy Ős Kaján parancsolta. És mondani kezdte:
Fiúk, ma fölszállott a páva!”
Nos, ezek történtek 1909. júniusában a Páris patak menti, Úri utcai „Barbizonban”… "
Forrás : erport.ro
"Jó nézni a régi fotókat és képeslapokat Váradról. Kalandozzunk Várad különböző korszakaiba" - írom az Egy Váradi Facebook oldal albumába.A kalandozás komoly lett,mert egyre többen nézték meg az albumot Nagyváradtól Amerikáig.Régi Várad blog célja elsősorban a fotók, képeslapok,cikkek információk megosztása a régi Váradról. Tartalmaz hozzászólásokat, véleményeket.A blog tartalma frissül és bővül.Írja meg a véleményét.Kalandozzon a régi Váradon'
Felhívás
Régi Várad blog "Fotók,képeslapok a régi Váradról" Facebook album fotóit használja fel forrás megjelöléssel.Írja meg véleményét a facebook.com-ra,vagy az egyvaradi@gmail.com -ra !
Sok román ajkú váradi szeretné olvasni a szöveget az anyanyelvén,mely részben elérhetővé válik' '
Köszönet mindenkinek '
Sok román ajkú váradi szeretné olvasni a szöveget az anyanyelvén,mely részben elérhetővé válik' '
Köszönet mindenkinek '
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése